#MissingType: wereldwijde campagne voor werven nieuwe bloeddonors

#missingtype campagne

Heb jij al grote merken voorbij zien komen met berichten of logo’s die letters missen? De kans is groot dat je het vandaag tegen gaat komen. Vandaag is namelijk de wereldwijde campagne #MissingType van start gegaan om nieuwe bloeddonors te werven. Lees hieronder verder over deze campagne.

Maar liefst 40.000 extra bloeddonors zijn komende jaren nodig. Afgelopen jaren zijn het aantal bloeddonors enorm gedaald. Een daling van maar liefst 30% wereldwijd zorgt ervoor dat er te kort aan bloeddonors is. In Nederland was de daling zo’n 20%. De campagne #MissingType is speciaal opgezet om meer bloeddonors te werven. Dat het nodig is bekrachtigen we even met dit feitje: drie mensen per seconde ontvangen een levensreddende bloedtransfusie. In Nederland zijn zo’n 343.000 bloed- en plasmadonors (eind 2015). Sanquin streeft naar zeker 380.000 bloeddonors in 2019 en is een getal dat voortgekomen is uit de wens om meer diverse bloedgroepen in de bloedvoorziening aanwezig te hebben.

Niet alleen extra donors zijn nodig, maar ook vervangende bloeddonors. Zo zijn er natuurlijk ook bloeddonors die stoppen vanwege ziekte of wegens het lange tijd weg zijn door bijvoorbeeld reizen. Tijd om dus actie te ondernemen met behulp van deze campagne. Maar liefst 24 bloedbanken uit 21 verschillende landen hebben deze campagne op touw gezet en zetten alles op alles om het zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen.

We begonnen dit blogbericht met de vraag of jij al merken of berichten gezien hebt met ontbrekende letters. Het gaat om de letters A, B en O: de missing bloodtypes. Merken en bedrijven kunnen hier hun eigen inspiratie in kwijt en doen het allen op hun eigen manier. Ook heeft Sanquin een gave tool ontwikkelt die tijdelijk alle letters laat ontbreken in bijvoorbeeld nieuwsbrieven. ‘Helaas’ hebben wij geen A, B of O in THEDUDES.NL zitten, anders hadden wij die zeker even weggesloopt.

Reageer jij hieronder op een leuke manier zonder A, B en O’s te gebruiken? Oja, vergeet nergens de vermelding #MissingType

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Reacties

Reacties