Wanneer je een eigen bedrijf gaat starten kom je veel uitdagingen tegen. Denk hierbij aan onder andere aan: het vinden van (de juiste) klanten, hoe kun je jouw product of diensten zo goed en breed mogelijk aanbieden, hoe en op welke manier ga je de administratie verrichten, welke rekening voor zakelijke doeleinden is het meest geschikt voor jouw onderneming. Een goed voorbeeld hiervan is de zakelijke rekening van bunq. Wanneer je als ondernemer start dan moet je jouw onderneming aanmelden bij de Kamer van Koophandel (KvK) en zij hebben voldoende informatie over ondernemingsvormen. De KvK meldt de onderneming aan bij de fiscus. Lees hier meer over waar je op kunt letten bij het beginnen van een eigen bedrijf.
Op zoek naar klanten
Als je op zoek gaat naar nieuwe klanten kun je ervoor kiezen om deze telefonisch te benaderen. Zorg ervoor dat je goed op de hoogte bent van de werkzaamheden en mogelijkheden van het bedrijf dat je belt. Benader enkel en alleen bedrijven die voordeel hebben of gebruik maken van de diensten of producten die jij aanbiedt. Blijf zoveel mogelijk jezelf tijdens de gesprekken, en houd het kort. Vaak wordt het product of de dienst die jij aanbiedt ook door anderen aangeboden, zorg er dan ook voor dat jouw dienst of product als eerst wordt gevonden of dat jij zelf opvalt door passie, kennis en ervaring. Let wel op de regels bij het telefonisch benaderen van klanten, de KvK kan je hier meer over vertellen. Natuurlijk kun je ook door het bouwen van een goede website meer klanten verwelkomen. Of door het plaatsen van advertenties. Verdiep je voordat je op zoek gaat naar klanten dus eerst in de mogelijkheden en kijk wat het beste bij jouw bedrijf, product of dienst past.
Open een rekening voor zakelijke doeleinden
Zodra jouw onderneming is opgenomen in het Handelsregister van de KvK kun je een rekening voor zakelijke doeleinden openen. Dit is handig om je persoonlijke en zakelijke transacties te scheiden. Een voordeel van een zakelijke rekening bij bunq is bijvoorbeeld dat je de rekening kan koppelen aan je online boekhoudsysteem. Zo wordt boekhouden een stuk makkelijker. Iets dat voor kleine ondernemers en ZZP’ers een flinke last kan zijn. Naast een directe koppeling met je boekhoud systeem zijn er nog veel andere manieren om tijd te besparen als je een zakelijke rekening aanschaft. Dit zodat jij je kan focussen op je bedrijf! Denk dan ook eens aan een mobiel pinapparaat of een online betaalmiddel. Om je zakelijke en privé administratie te scheiden, is het echt noodzakelijk om een zakelijke rekening te openen.
Een aantal belangrijke Do’s en Dont’s op een rijtje voor beginnen van een eigen bedrijf
Natuurlijk komt er nog veel meer kijken bij het beginnen van een eigen bedrijf. Echter als je deze do’s en dont’s in je vizier houdt maak je in ieder geval een vliegende start:
Do’s:
- Blijf jezelf, en vertel rustig en passievol je verhaal
- Zorg dat je vooraf weet waar het bedrijf dat je benaderd voor staat
- Weet wie je doelgroep is
- Maak gebruik van internet en social media
- Maak een website met daarop een duidelijke omschrijving van jouw product of dienst
- Vertel wie je bent en welke kennis en ervaring je in huis hebt
- Zorg voor goede zoekwoorden in je webteksten zodat klanten je kunnen vinden
- Open een rekening voor zakelijke doeleinden zodat privé en zakelijk gescheiden blijven
Dont’s:
- Maak je verhaal niet te lang
- Vergeet je bestaande klanten niet, maar neem regelmatig contact met ze op
- Overschat jezelf niet, liever géén opdracht dan een opdracht die je niet aankunt
- Bepaal een goede prijs, té goedkoop of té duur schrikt potentiële klanten af