Alles wat je moet weten over BPM

bpm

In Nederland hebben we bij de aanschaf van een auto te maken met twee verschillende soorten belastingen. We kennen natuurlijk de BTW (21%), maar daarnaast bestaat er ook nog een BPM regeling. BPM is de afkorting van Belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen. Je betaalt niet alleen belasting over een nieuwe auto in Nederland, maar ook wanneer je een auto uit een ander land importeert. In dit artikel vertellen we hoe de BPM wordt bepaald door de fiscus en welke auto’s zijn vrijgesteld van deze belasting. Benieuwd? Lees dan snel verder!

Hoe wordt de BPM berekend?

Het kan eigenlijk vergeleken worden met een eenmalig bedrag dat geheven wordt voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Zie het dus als een aanschafbelasting. De belasting wordt met name bepaald door de CO2-uitstoot van een auto. Daarnaast speelt ook de netto catalogusprijs (nieuwprijs bij aanschaf) een rol. Zo hoef je voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer geen BPM te betalen, zoals bijvoorbeeld auto’s die 100% elektrisch rijden. De regering probeert op deze manier het elektrisch rijden te stimuleren. De BPM auto zal voor een milieuonvriendelijke auto dus een stuk hoger uitvallen.

Ik wil een auto importeren uit Duitsland

Van plan om een auto te importeren uit Duitsland? Weet dat je zeker niet de enige bent. De meeste import-auto’s komen uit Duitsland en niet zonder reden. Duitsers kiezen vaak voor auto’s met een compleet accessoirespakket. Ook worden de auto’s meestal beter onderhouden. Waar het in Nederland misschien normaal is om jarenlang in dezelfde auto te rijden, kiezen Duitsers vaak om een auto niet langer dan één of twee jaar te rijden. Houd er echter wel rekening mee dat je bij het importeren te maken krijgt met BPM. Waar je in Nederland een tweedehands auto BPM-vrij aanschaft, is dit bij een geïmporteerde auto uit Duitsland een ander verhaal. Zoals hierboven al werd aangegeven, moet er BPM betaald worden zodra de auto een Nederlands kenteken heeft en je gebruik maakt van het Nederlandse wegennet. Gelukkig krijg je wel te maken met een rest-BPM oftewel een gereduceerd tarief. Je betaalt alleen voor de jaren dat de auto niet in Nederland was ingevoerd.

Related Posts