De juiste kabel

laadkabel

Rijdt u al elektrisch? Iedereen is wel overtuigd dat elektrisch autorijden de toekomst heeft en de diesel- en benzinemotor zijn langste tijd heeft gehad. Toch koopt niet iedereen bij vervanging van de auto een elektrische variant.

Hybride auto’s populair

Van het aantal nieuw verkochte auto’s in 2020 had 57 procent een benzinemotor. Dieselauto’s worden steeds minder verkocht namelijk nog geen 5 procent. De grootste toename is te zien bij hybride auto’s; de brandstofauto met een elektromotor. Een op de vijf auto’s is volledig elektrisch. Auto’s met LPG of waterstof worden het minst gekocht. In 2020 zijn er door de corona minder auto’s verkocht. In vergelijking met 2019 waren het er 90.000 minder.

Accu en kWh

De hoge aanschafprijs en de beperkte actieradius is misschien de boosdoener. De door fabrikanten opgegeven actieradius in NEDC of WLTP waarden zijn in de praktijk te optimistisch. Het bereik is sterk afhankelijk van het aantal kWh van de accu. Logischerwijs liggen er kleine accu’s in kleinere auto’s zoals de BMW i3 of Nissan Leaf. Deze auto’s hebben een kWh van 37,9 respectievelijk 36. De grotere Audi Q4 e-tron heeft een accucapaciteit van minimaal 52 en de Tesla model S beschikt over 90 kWh.

Rijgedrag en temperatuur

Het bereik is niet alleen afhankelijk van de grootte van de accu, maar ook van het verbruik van de auto, het rijgedrag en de weersinvloeden. De accu werkt efficiënt bij een temperatuur van 15 tot 25 graden. Elke auto heeft eigen oplaadkabels die thuis gebruikt kunnen worden met een eigen laadpaal, wallbox of stopcontact.

De juiste laadkabel

Betreft het een fase wisselspanning dan is de laadtijd gemiddeld zo’n 10 uren bij 16 ampère stroomsterkte. Is de stroomsterkte 25 of 35 ampère dan wordt de oplaadtijd verkort. Bij krachtstroom of een drie fasen aansluiting wordt de laadtijd nog meer verkort, maar de auto moet wel hiervoor geschikt zijn. Laadkabels zijn specifiek voor fase 1 opladen of fase 3 opladen. De betaalde laadstations zijn snelladers die werken met gelijkstroom. Deze vorm van laden heeft echter een aanzienlijk prijskaartje in vergelijking met het particuliere stroomtarief.

Het voordeel bij elektrische auto’s is het emissieloos rijden en de goedkopere energie. De diesel- en benzineprijzen hebben thans recordprijzen en opladen is een stuk goedkoper zeker als dat in eigen beheer gebeurt. Ander voordeel is de vrijstelling van wegenbelasting en het goedkopere onderhoud.

Related Posts