Een domeinnaam bedenken: Inspiratie uit succesvolle bedrijven

domeinnamen kiezen

Een goede domeinnaam kiezen is niet gemakkelijk. Het is één van de eerste stappen die je zet. Je wilt dat de naam waar mensen jou op moeten vinden, goed te schrijven is, eenvoudig te onthouden is en wat zegt over jouw website. Dat maakt de keuze er niet makkelijker op. We geven je tips over hoe je jouw ideale domeinnaam kunt vinden, op basis van hoe diverse succesvolle bedrijven dat hebben gedaan.

  1. Maak het betekenisvol

Denk eens aan waar jouw website voor staat of waar jij wilt dat het bekend om zal staan. Ooit stilgestaan bij de naam Wikipedia? De naam is tegenwoordig een begrip geworden onder internetgebruikers. Bij Wikipedia denk je waarschijnlijk aan op een gemakkelijke, snelle manier alle informatie vinden die je nodig hebt. Dat is ook precies wat de naam betekent. “Wiki” is Hawaiiaans voor “snel” en “pedia” komt van “encyclopedia”.

  1. Denk groots

Jeff Bezos wilde een opvallende naam die zijn doelen reflecteert: De Amazon is volgens hem de grootste rivier ter wereld. Zijn bedrijf wilde hij ook tot de grootste ter wereld maken. Bovendien wist hij van tevoren al dat hij een naam wilde die begint met de letter “A”, omdat op deze manier zijn bedrijf op basis van het alfabet al bovenaan zou komen. Met dit in gedachten koos hij uiteindelijk voor amazon.com.

  1. Maak het persoonlijk

Soms zijn het de persoonlijke kenmerken van een bedrijf die zorgen voor een passende naam. Zo kreeg het bedrijf “Adobe” haar naam doordat het beekje achter het huis van de oprichter deze naam heeft. Of maak het nog persoonlijker door je eigen naam erin te verwerken. IKEA, Adidas en en Wendy’s gingen je al voor.

  1. Wees bereid je naam aan te passen indien nodig

Iedereen heeft wel gehoord van de website ebay.com. Het was echter niet de bedoeling dat het zo zou gaan heten. Het oorspronkelijke idee was de website “echobay” noemen. Deze domeinnaam was echter al bezet, dus heeft Pierre Omidyar het verkort naar zijn tweede keuze. Controleer dus even de beschikbaarheid van je gewenste domeinnaam voordat je teleurgesteld wordt. Is jouw favoriete domeinnaam al in gebruik? Gelukkig kun je ook kiezen voor een andere domeinextensie. Zo kun je alsnog de domeinnaam gebruiken.

  1. Denk er niet te diep over na

Soms moet je er niet langer over nadenken dan nodig is. Bedenk je wat de unieke aspecten van jouw bedrijf zijn. Het bekende Amerikaanse bedrijf Seven Eleven heet zo omdat…. precies: de openingstijden dagelijks van zeven uur ‘s ochtends tot elf uur ‘s avonds zijn. En Facebook betekent ten slotte ook alleen maar “gezichten boek”.

Heb je wat inspiratie kunnen opdoen? Dan kun je alles voor jouw website gemakkelijk regelen op een hostingwebsite als versio.nl.

Related Posts