Let op deze vijf punten bij het afsluiten van een telefoonabonnement

waarop letten bij het afsluiten van een telefoonabonnement

Het afsluiten van een nieuw telefoonabonnement kan een moment zijn waar je één of twee jaren op gewacht hebt. Wel is het belangrijk om dit niet zomaar af te sluiten maar eerst goed onderzoek gedaan te hebben. In deze post zijn we op zoek gegaan naar de punten waar op je moet letten bij het afsluiten van een telefoonabonnement. Dit kan je niet alleen veel gezeur besparen, maar als je het slim aanpakt kun je ook nog veel geld besparen.

#01 Met of zonder toestel?

Je kunt telefoonabonnementen afsluiten in twee vormen, met een toestel of zonder een toestel. Een mobiel abonnement zonder telefoon wordt ook wel SIM only genoemd. Hierbij kun je gewoon gebruik maken van je huidige telefoon en veranderd je dure abonnement in een wat goedkopere abonnementsvorm.

Bij een SIM only abonnement betaal je dus alleen voor de werkelijke belminuten en aantal internet MB’s die je krijgt in je abonnement. Zou je graag een toestel er bij willen dan betaal je hier maandelijks voor. Voordelig is dit zeker niet, vaak is het zelfs nog goedkoper om het toestel gewoon direct te kopen.  Plus dat wanneer je een toestel koopt je niet registreert staat bij het BKR. Check hier de goedkoopste abonnementen van dit moment. Aan de zijkant van de website kun je eenvoudig je voorkeuren aangeven en aanpassen.

#02 Belminuten en MB’s

Ben je eruit of je kiest voor SIM only abonnement of voor een abonnement met toestel? Dan is het belangrijk dat je weet hoeveel belminuten en MB’s je nodig hebt. Natuurlijk is het altijd lekker om te kiezen voor onbeperkt internet en belminuten, maar wanneer je dit helemaal niet verbruikt betaal je simpelweg te veel. Om dit te achterhalen kun je gewoon kijken naar huidige gedrag. Dit kun je door naar de gegevens te kijken op je telefoon of gewoon naar je facturen te kijken van je provider, dit kun je gewoon opvragen of ze vertellen je wat je nodig hebt.

Mocht het alsnog niet genoeg zijn dan kun je tegenwoordig gewoon per maand aanpassen.

#03 Wat is mijn budget?

Niet geheel onbelangrijk is om voor je zelf duidelijk te hebben wat je budget is. Maak een kostenoverzicht en kom er achter wat kan besteden en wat je wilt besteden. Vaak gaan consumenten blindelings op zoek naar een telefoonabonnement en komen ze toch weer een leuke aanbieding of nieuw toestel tegen die toch iets duurder was dan verwacht. Zorg dat je weet wat je budget is en ga hiermee op zoek naar een telefoonabonnement die past binnen je budget!

#04 Duur van het abonnement

De meeste telefoonabonnementen sluit je af voor 12 of 24 maanden, en vaak is het ook mogelijk om een abonnement af te sluiten die je ook maandelijks kunt opzeggen. Hoe langer je de het contract afsluit hoe voordeliger dit natuurlijk wordt, tenzij je eerder wilt stoppen met het abonnement. Kies je bijvoorbeeld voor een abonnement die maandelijkse op kunt zeggen dan betaal je per maand € 2,- meer dan het 24 maanden abonnement. Voor een abonnement voor 12 maanden betaal je dan bijvoorbeeld € 1,- meer gezien de 24 maanden abonnement. Wel kan het voordeliger zijn om voor de maandelijks opzegbare abonnement te kiezen, wanneer je verwacht vroegtijdig over te stappen of de stoppen met het abonnement.

#05 Welke provider pas het best bij mij?

Het is ook belangrijk om goed te kijken naar een provider en kies niet direct voor het goedkoopste abonnement. Zo verschilt het dekkingsgraad per mobiele provider en kan het voorkomen dat de provider die je gekozen hebt helemaal niet goed werkt in jouw plaats. Bekijk daarom eerst wat de dekkingsgraad is van de providers en maak daarop je keuze.

Mocht de dekkingsgraad geen probleem zijn voor jouw plaats, dan kan het zeker interessant zijn om even naar de aanbiedingen te kijken. Waarschijnlijk zijn de meeste al bekend, maar hieronder hebben we de meest bekende providers van Nederland opgesteld:

  • KPN
  • Vodafone
  • Tele2
  • T-Mobile
  • Hollandsnieuwe
  • Ben

Ook handig om te letten op de volgende punten

Ben je er helemaal uit en denk je een goede abonnement gevonden te hebben? Wacht nog even met het definitief maken van de abonnement en bekijk hieronder nog enkele punten waar je rekening mee moet houden:

Zakelijk abonnement: heb je een bedrijf dan kan het ook interessant zijn om te kiezen voor een zakelijk abonnement. Dit kan interessant zijn voor de teruggave van de btw en kun je de kosten verhalen op je bedrijf.

BKR toets: wanneer je een telefoon abonnement afsluit met een telefoon die € 250,- of meer kost, wordt je automatische geregistreerd bij de Stichting BKR. Dit komt omdat je in feite een telefoon koopt op afbetaling.

Telefoonabonnement verlengen gunstig: houdt altijd goed in de gaten wanneer je abonnement bij je provider verloopt. Automatische wordt je abonnement verlengt naar een abonnement voor onbepaalde tijd, let goed op dat de kosten ook niet automatische verhoogd worden.

Related Posts