Ongeveer een jaar geleden sloeg de Cybertruck van Tesla in als een bom. En tegelijkertijd sloeg Musk zijn collega praktisch door het onbreekbare glas. “Een verbeterpuntje”, klonk het bij Elon toen hij de ruitschade inspecteerde. Om maar even aan te tonen hoe de autoruit in volle ontwikkeling is. Toegegeven: voor velen klinkt het niet als de meest sexy nouveauté, maar de toekomst oogt toch een pak interessanter dan het lijkt. We werpen een blik op wat ons misschien wel te wachten staat.
De autoruit als informatie- en navigatiesysteem
Met ongeveer 64 dashboard-signalen heeft een auto ons veel te vertellen. Toch zijn deze lichtjes en icoontjes niet op de beste plek geplaatst. Bestuurders moeten wegkijken en verliezen hun zicht op de weg wanneer ze bepaalde informatie willen vergaren. Er lopen al langer experimenten om het dashboard te verplaatsen naar de autoruit. Daarvoor gebruikt men zogenaamde HUD-systemen die de informatie op de voorruit projecteren. Geheel nieuw is de technologie niet want ook vorig millennium werd er al door autobouwers mee geëxperimenteerd. Bij militaire vliegtuigen is het zelfs de standaard geworden.
Augmented reality
De nieuwste generatie voorruiten wil verder gaan dan dat en wil een virtuele informatielaag over de werkelijkheid leggen. Passeerde je een relevant verkeersbord? Dan wordt het even voor je uitgelicht. Net zo handig. Rijstroken krijgen een duidelijkere markering en signalen moeten aangeven wanneer een voetganger van plan is om over te steken. En daarbovenop heb je meteen ook een navigatiesysteem te pakken dat de navigatie-instructies gewoon live weergeeft en aanwijst waar je moet afslaan. Waar we nog op wachten? 100% zekerheid dat zo’n interactieve voorruit de bestuurder niet afleidt en ook daadwerkelijk bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Geen onbelangrijk detail dus.
Nooit meer last van verblinding
Natuurlijk kan je ook met raamfolie auto en bezittingen veiligstellen, maar er zijn misschien wel betere opties. Ze zijn nog niet voor morgen, maar de autoruiten van de toekomst zullen de lichtinval meten en automatisch de voorruit dimmen wanneer het allemaal wat te fel is. Verblinding en zonnebrillen behoren dan tot het verleden. Onder andere AGC heeft dergelijke technologieën nu al verwerkt in de Wonderlite-dakramen voor Daimler. Daarnaast wordt er her en der geëxperimenteerd met verduisterende technologieën zodat criminelen niet kunnen zien wat er zich in een geparkeerde auto bevindt. Of zodat kinderen rustig kunnen slapen.
Steeds meer aandacht voor de passagiers
Niet alleen de bestuurder kan de vruchten plukken van slimme autoruiten. Het Toyota-project Window to the World brengt de interactieve ruiten ook naar de achterbank. Hier kunnen kinderen op de ruit tekenen, kunnen ze inzoomen op de schaapjes in de weide, een spelletje spelen of media afspelen. Toch is het meer dan alleen een kinderschermpje. Experts wijzen op de mogelijkheden voor de zakelijke markt, waar een passagier bijvoorbeeld nog even de mails kan lezen, een nota kan voorbereiden, enkele memo’s kan aanbrengen et cetera. En wat denk je van wat entertainment in de taxi en het afrekenen via een digitaal scherm in de autoruit? En nu maar hopen dat het 5 GHz-netwerk al dat streamen en surfen zal aankunnen.
Het bijzonderste stukje innovatie is ten slotte misschien wel het Feel the View-project van Ford. Dit project wil de omgeving zichtbaar maken voor blinden. Met vibratietinten zou de zichtbare omgeving dan in een speciale braille-vorm weergegeven worden zodat zij het zicht kunnen voelen. In de tussentijd beschrijft een stem wat er buiten zoal te zien is. Het concept sleepte alvast de WPPed Cream-award in de categorie Gezondheid & Welzijn in de wacht.